Höstens fjällvandring

Skulle du vilja fjällvandra men tycker det verkar tungt och komplicerat? Då kan Grövelsjön vara ett bra alternativ! Dit är det inte så långt, det ligger i norra Dalarna och tillhör de allra sydligaste fjällen men är ändå riktiga fjäll med vidder och storslagen natur. Här kan man bo trevligt på STF Grövelsjöns Fjällstation och göra dagsturer. De har bra rum, restaurang, butik och inte minst en fenomenal uthyrning av det mesta du kan behöva inför en vandring (kängor, ryggsäck, termos, regnkläder….), se deras uthyrningslista här. Man kan också övernatta en (eller flera) dagsvandring bort, tex i stugorna vid Hävlingen som Länsstyrelsen Dalarna hyr ut.

Vi gjorde en vandring i Grövelsjöfjällen tidigare i september och hoppas inspirera fler till denna underbara miljö!

Den underbara känslan när man ger sig av!

Första natten sov vi på STF Grövelsjöns fjällstation. Vi vandrade därifrån till Storrödtjärnsstugan, 21 km. De första 10 km är relativt lättvandrade med vackra öppna vyer på kalfjället. Vi åt lunch i raststugan vid Särsjöbäcken. Före passagen till Hävlingen börjar det bli rejält stenigt, det är dödismorän.

Dödismorän

Dödis är en del av inlandsisen som frikopplades från den stora isen, blev liggandes och då den smälte därmed släppte ifrån sig stora mängder sten; idag ser det ut som gigantiska stenrösen. De är så stora att det växer rejäla tallar på toppen. mer bilder!!!! Vi slog upp att skillnaden mellan morän och rullstensås är att rullsten slipades runda i isens alla inneslutna bäckar, medan morän ramlade mer rakt ner och därför är kantig.

Efter passagen vid Hävlingen ett kort stopp vid vindskyddet, och sen en ganska lång vandring genom skogen. Det var mycket vackert men också mycket tidsödande att gå och fötterna ömmade. Tur att det fanns oändliga mängder blåbär att pigga upp sig med. Sedan upp på kalfjället, blandad stig, spång och stenåker. Kort stopp i raststugan vid Slagusjön. Efter 8 h kom vi fram till Storrödtjärnsstugan, glada men ganska trötta. Härliga stugvärden Birgitta tog emot.

På Storrödtjärn känner man sig verkligen välkommen!

Stugan har en gullig badplats, men vi kunde motstå bad just denna kväll.

We shared the hut with wonderful Andrea from Berlin, trekking on her own from Fjällnäs to Grövelsjön. Andrea, if you happen to read this: Wonderful meeting you up there in the ”wilderness”! You are beautiful inside out! Hope you enjoyed the rest of your stay and is well! If you want more pictures, let us know!

Andrea from Berlin

Till middag pasta med en gryta som gjordes på medhavda, torkade grönsaker från egna landet – lyxigt. Under natten tilltog vinden och det blev minusgrader. Nästa morgon blåste det 19 sekundmeter i byarna, det känns ordentligt där på kalfjället och det var svårt att gå upprätt. Efter god grötfrukost toppad med massor av blåbär vände vi neråt igen, samma sträcka men i andra riktningen.

Stugvärden Birgitta vinkar av oss

Leden är verkligen stenig bitvis! ( det målade strecket markerar leden)

Desto härligare när det kommer en riktigt lång spång nerför!

När vi når björkskogen med all morän händer nåt märkligt. Någon har städat stigen från sten under natten. Det är ingen match alls att vandra. Vad kan ett sådant hjärnfenomen heta?

De otroligt vackra skruvade träden skrev vi om redan i vintras när vi var i Grövelsjön och åkte skidor. Lars på fjällstationen bekräftade teorin att det beror på hur cellerna ligger i virket, och att det framträder så tydligt här där träden växer så långsamt. Lars berättade också att det är genetiskt betingat och att träden därför växer antingen motsols, eller medsols.

Vi passerar gränsen till Töfsingsdalens Nationalpark, Sveriges minsta. Väldigt otillgänglig, i princip omöjlig att ta sig igenom, men med rik natur bland annat björn och kungsörn. Vi gick fram till skylten och kände oss nöjda där.

Efter ca 11 km vandring kommer vi till nattens stopp, Hävlingestugorna. Hyrs ut av Länsstyrelsen i Dalarna.

Vi hade egen stuga med 4 bäddar, kamin, gasolkök, 12 volts belysning. Utedass och vatten från en fjällbäck. Hur mysigt var inte det! Det allra bästa var bastun, och den iskalla sjön vi badade (nåja) i. Man kan köpa enklare mat av stugvärden. Man kan även fiska i sjön, och paddla. Vi betalade 700 kr för en natt.

Vid Hävlingen träffade vi på denna orädda vackra räv. Den var bara nån meter från oss när vi tog bilden som vi är omåttligt stolta över.

Middagen bestod av risotto med (torkade) kantareller och färsk spenat som fick komma med från landet hemma. Så gott. Vi hittar en kortlek i en låda. En av oss förlorar med marginal.

På morgonen går vi genom den mycket vackra fjällskogen söderut mot Storvätteshogna, Svelands högsta berg med sina 1204 m. Här är vi i renens land. I Grövelsjöfjällen har Idre Sameby sommarbete för sina renar. Här har samekulturen varit stark sedan urminnes tider. Det slår oss att vi vet alldeles för lite om deras kultur.

Det är mycket lättvandrat och fina vyer över Långfjället. Vi har sol och bara lite vind, det är underbar vandring. Vid foten av Storvätteshogna viker vi av västerut, på den upptrampade leden mot fjällstationen. Dagens vandring blev ca 15 km.

Det här är vår vandringsnecessär. Minimalistisk. Pillrena är tandkräm, bara att stoppa i munnen och borsta. Aleppotvål används till kroppen, håret, disken och tvätten.

Vår necessär

Om du vill läsa mer om vandring i Grövelsjön rekommenderar vi varmt att följa Lars Svanerud som även jobbar på STF Grövelsjöns Fjällstation, och ger massor av bra tips!

Grövelsjön är ett helt underbart ställe tycker vi!